ABD, Çin'in denizcilik sektöründeki hakimiyetini kırmak ve Amerikan gemi inşasını yeniden canlandırmak amacıyla önemli bir adım attı. ABD Ticaret Temsilciliği (USTR), Çin gemilerinden alınacak yeni ücretlerle ilgili bir düzenleme başlattı. Bu karar, iki ülke arasındaki ticaret ilişkilerinde yeni bir sayfa açabilir.
ABD'nin Çin'e Yönelik Yeni Denizcilik Hamlesi
ABD Ticaret Temsilciliği'nden (USTR) yapılan açıklamada, Çin'in denizcilik, lojistik ve gemi inşa sektörlerindeki "makul olmayan" uygulamalarına karşı önlemler alındığı belirtildi. Yaklaşık bir yıl süren soruşturmanın ardından alınan bu kararlar, kamuoyunun da görüşleri alınarak şekillendirildi. USTR Temsilcisi Jamieson Greer, gemilerin ve deniz taşımacılığının Amerika'nın ekonomik güvenliği için hayati öneme sahip olduğunu vurguladı. Greer, "Trump yönetiminin atacağı adımlar Çin'in hakimiyetini tersine çevirmeye başlayacak, ABD tedarik zincirine yönelik tehditleri ele alacak ve ABD yapımı gemiler için bir talep sinyali gönderecek," dedi.
Ücretlendirme Nasıl Olacak?
Yeni önlemler iki aşamada hayata geçirilecek. İlk 180 gün boyunca herhangi bir ücret alınmayacak. Bu sürenin sonunda, Çin merkezli gemi sahipleri ve işletmecilerinden ABD seferi başına net tonaja göre ücret alınacak. Çin yapımı gemilerin işletmecilerinden de net tonaj veya konteyner bazında ücretler alınacak ve bu ücretler kademeli olarak artırılacak. Bu adımın, Çin'in denizcilik sektöründeki rekabet avantajını azaltması ve Amerikan gemi inşasını teşvik etmesi bekleniyor. İşte ücretlendirmenin detayları:
- İlk 180 gün: Ücretsiz
- Sonraki dönem: Net tonaja göre ücretlendirme
- Çin yapımı gemiler: Net tonaj veya konteyner bazında ücretlendirme
LNG Taşımacılığında Yeni Kısıtlamalar
Ücretlendirme haricinde, 3 yıl içinde gerçekleşecek ikinci aşama kapsamında, ABD yapımı sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) gemilerini teşvik etmek için, LNG'nin yabancı gemilerle taşınmasına sınırlı kısıtlamalar getirilecek. Bu kısıtlamaların 22 yıl boyunca kademeli olarak artacağı belirtildi. Bu adım, ABD'nin enerji bağımsızlığını artırma ve yerli gemi inşasını destekleme amacını taşıyor. Ayrıca, liman ekipmanlarına yönelik yeni gümrük tarifeleri de gündemde. Bu konuda kamuoyundan görüş talep edildi. Bu durum, denizcilik sektöründe daha fazla değişikliğin beklendiği anlamına geliyor.
ABD'nin bu hamlesi, küresel denizcilik sektöründe önemli değişikliklere yol açabilir. Çin'in bu adımlara nasıl bir yanıt vereceği merakla bekleniyor. Bu durum, ticaret savaşlarının denizlere de sıçradığı şeklinde yorumlanabilir. Önümüzdeki dönemde, denizcilik sektöründe rekabetin daha da artması ve yeni düzenlemelerin gündeme gelmesi bekleniyor.